în Centru

Veşti bune de la guvern

Veşti bune de la guvern

Premierul României e mulţumit. E mulţumit că o entitate externă confirmă rezultatele guvernului pe care îl conduce. Zice aşa dl Ponta:

The Economist Intelligence Unit (EIU) a publicat o analiză care recunoaşte, concret, o parte din rezultatele actualei guvernări în plan economic. Cea mai bună veste din raport este că avem o economie puternică, în creștere, bazată pe consumul intern.

De aici

Aproape ca îţi vine să îl feliciţi. E o realizare. The Economist (revista, nu think tank-ul) l-a ironizat pe domnul Ponta în nenumărate rânduri. Ba chiar a sugerat că premierul român nu e tocmai ataşat valorilor occidentale.

O mostră dintr-un text publicat înainte de alegerile din noiembrie:

If Mr Ponta wins, he is likely to consolidate his power base and reorient Romania’s foreign policy towards Russia and China, much as Viktor Orban has done in Hungary. Mr Ponta was among the few EU leaders to attend the winter Olympics in the Russian resort of Sochi this year, and allegedly praised the Chinese Communist Party during his visit to Beijing in September (prompting the opposition to demand a retraction).

harta

Dar să revenim la neaşteptata veste bună. Descărcăm raportul amintit de premier şi citim. Sunt analizate oportunităţile şi riscurile pentru mediul de afaceri din estul şi centrul Europei. României îi sunt alocate 3 pagini. Citim şi găsim aşa:

Exact sub citatul cu care se laudă „echipa VP” apare următoarea frază:

However, unlike in other CEE economies such as the Czech Republic and Slovakia (see country profiles), SMEs are playing a less important role in Romania’s growth story

Traducere: de creşterea economică profită doar câteva companii mari. Sub guvernul „socialist” al lui Victor Ponta IMM-urile suferă.  Deci marea majoritate a mediului de business local nu e încurajată nici să creeze valoare, nici locuri de muncă. Way to go!

Mai departe. Infrastructura:

Rail services are predominantly state-owned, exceedingly slow and provide poor passenger and freight services. Motorway construction has fallen far behind schedule, with delays caused by contractual disputes and payment problems

Nu-i bine. Căile ferate sunt vai de ele, autostrăzile întârzie.

Fondurile europene:

Moreover, bureaucratic inefficiency has resulted in a low absorption rate of EU funding to improve infrastructure. As of 2014, Romania had only absorbed 56.3% of available assistance from the EU Cohesion Fund allocated for the period 2007-13

Nu e nevoie de nicio traducere. Guvernul român nu reuşeşte să ia bani gratis. Punct.

EIU continuă criticând refuzul României de a permite acces mai larg al investitorilor la resursele energetice. Asta e o discuţie care ţine mai degrabă de siguranţa naţională. Nu insist aici.

Se observă apoi că în oraşele româneşti internetul e minunat. Remarc respectuos că guvernul nu pretinde că e meritul lui. Ar putea totuşi să pretindă că e interesat de subiect, pentru că în afara oraşelor e jale:

Household penetration rates lag significantly behind EU averages as a result of poor coverage in rural areas, while urban areas are approaching saturation

Traducere: se creează o subclasă de analfabeţi digital. Asta se suprapune peste faptul că oamenii ăia trăiesc mai puţin, sunt mai puţin sănătoşi şi au acces limitat la binefacerile creşterii economice.

Moving on. Taxele:

Romania’s major taxes are “flat” personal income, corporate income and capital gains taxes at 16% and VAT at 24%. Employers’ social security payments are in three bands: 15.8%, 20.8% and 25.8%, depending on the nature of the work. Enterprises may also face locally imposed taxes, while successive governments have imposed “ad hoc” emergency taxes on properties and buildings and increased fuel and excise duties under pressure to meet budget-deficit targets, creating an unpredictable fiscal environment. However, the current government is aware of the problem and says it will avoid the introduction of further new taxes to create a more certain business environment.

Un cuvânt: Impredictibilitate. Nu e meritul exclusiv al d-lui Ponta. Toate guvernele româneşti au luat decizii de pe o zi pe alta, ca şi cum economia e o permanentă sursă de mirare.

Trecem la justiţie. Avem o enumerare aşa de frumoasă:

lack of independence of the judiciary;

failure of courts to follow established precedents;

government emergency ordinances overriding existing laws;

parliamentary interference in legal processes and judicial decisions;

widespread corruption.

Dezastru total. Reţin partea cu ordonanţele de urgenţă (căreia guvernul i-a găsit această ridicolă soluţie), intervenţia parlamentului în afacerile justiţiei (Dl Şova, sunteţi aproape în siguranţă) şi tradiţionala menţiune despre corupţia generalizată.

E vremea concluziilor.  Aflăm că, în mare, mediul de business ar avea cam următoarele probleme:

  • opaque procedures for awarding contracts;
  • difficulties in enforcing contracts;
  • unfair competition, particularly with highly subsidised state-owned enterprises;
  • sales of energy at below market prices to favoured customers;
  • failure to prosecute domestic companies for legal infractions.

Să reţinem partea cu procedurile obscure de acordare a contractelor pe bani publici şi pe cea cu favorizarea anumitor business-uri la vânzarea de energie.

Ne apropiem de final. EIU observă drive-ul anticorupţie din ultima perioadă, dar pare să îşi pună speranţele mai degrabă în preşedinte decât în guvern.

The incoming president has expressed a renewed commitment to implementing the rule of law and eliminating corruption. A major expansion of the anti-corruption campaign was launched in January and February 2015, with a number of high-profile arrests.

Raportul urmăreşte evoluţia a cinci state. România iese cel mai prost dintre toate. Pentru d-l Ponta e o veste bună. Cred că asta îl face pe domnia sa un optimist.

Nu ştiu ce spune lucrul ăsta despre cei care îl cred.